piątek, 21 lipca 2017

TRZECIE SYMPOZJUM KOSMICZNE ICAO-UNOOSA


http://www.unoosa.org/oosa/en/ourwork/spacelaw/icao-unoosa-symposium.html
Na stronach UNOOSA (Biuro ONZ do Spraw Przestrzeni Kosmicznej) pojawiło się zaproszenie do wzięcia udziału w trzecim sympozjum wspólnym ICAO i UNOOSA. Odbędzie się ono w dniach 29-31 sierpnia br. we Wiedniu. Pierwsze takie wspólne obrady miały miejsce w Monterealu w 2015 r. drugie w Abu Dabi w 2016 r. Jak wynika z zamieszczonych informacji sierpniowe sympozjum poświęcone będzie najnowszym zmianom w lotnictwie i działalności kosmicznej, komercyjnym usługom transportowym, działalności suborbitalnej w tym zarządzaniu ruchem.

Pytanie, a dlaczego właściwie ICAO zajmuje się kosmosem?

Odpowiedź jest prosta bo jest najwłaściwszą organizacją do zajmowania się działalnością kosmiczną w sferze bezpieczeństwa, w szczególności, gdy chodzi o nawigację powietrzną. To właśnie ICAO stworzyło cały szereg przepisów o zarządzaniu przestrzenią powietrzną ATM poprzez SARP – standardy i rekomendowana praktyka.

Przykładowo, to w prawie  lotniczym tzw 2nd party liability chroni pasażera wobec przewoźnika. System ten ewoluował z ograniczonego limitami w konwencji warszawskiej do nieograniczonego w konwencji montrealskiej. Z kolei odpowiedzialność 3rd party liability, czyli względem stron trzecich niezwiązanych z przewozem uregulowana jest w konwencji rzymskiej. Natomiast w prawie kosmicznym obowiązuje jedynie 3rd party liability, nie ma mowy o personelu na pokładzie statku kosmicznego czy też jego pasażerach. Obywatele państwa wystrzeliwującego nie są chronieni, a ewentualne roszczenia mogą przedstawiać wyłącznie państwa a nie jego obywatele.

Dlatego też, jeśli chodzi o dalekie loty kosmiczne to można dywagować czy zmieniać przepisy traktatów kosmicznych, czy też pisać zupełnie nowe, ale przy lotach suborbitalnych nie ma takiej potrzeby. Wystarczy poddać je regulacjom ICAO.

A można to uczynić poprzez uaktualnienie konwencji chicagowskiej np. zmianę definicji statku powietrznego. Dokładnie tak, jak to jest w ustawodawstwie USA i Kanady (any machine capable of deriving support in the atmosphere from reactions of the air, and includes a rocket).

Można przytaczać wiele przykładów dlaczego wspólne obrady ICAO i UNOOSA są tak ważne, ale jedno jest pewne mogą one przynieść przełomowe rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa lotów w przestrzeni kosmicznej.

Więcej informacji o samym sympozjum można uzyskać na stronie: https://www.icao.int/meetings/space2017/Pages/default.aspx

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz